خدمات جاجیم دوزی در تهران

جاجیم دوزی ریشه فرش

آنچه در این مقاله خواهیم خواند :

جاجیم دوزی ریشه فرش – جاجیم، یکی از هنرهای باستانی و سنتی ایرانی است که قدمتی دیرینه در تاریخ فرهنگی ایران دارد. این هنر به نوعی بافندگی اطلاق می‌شود که با استفاده از نخ‌های رنگی و طرح‌های متنوع، پارچه‌هایی مقاوم و زیبا تولید می‌کند. جاجیم‌ دوزی با ویژگی‌های خاص خود، همچون بافت متراکم و دوام بالا، در گذشته به‌ویژه در مناطق روستایی و عشایری ایران، برای تولید پوشاک و فرش‌های کاربردی به کار می‌رفته است.

 

این هنر که از دوران قدیم در بین اقوام مختلف ایرانی رواج داشته، نشان‌دهنده ذوق و سلیقه هنری مردم ایران است و همچنان در برخی مناطق کشور به‌ویژه در استان‌های غربی و شمال‌غربی، به‌عنوان یک هنر سنتی و ارزشمند شناخته می‌شود.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جاجیم‌ دوزی، تاریخچه و جایگاه آن در فرهنگ ایرانی، و همچنین روش‌های نگهداری و ترمیم این هنر باستانی، با ما در تیم قالیشویی غرب تهران همراه باشید تا در ادامه مقاله، به بررسی دقیق‌تری از این هنر زیبا و ارزشمند بپردازیم.

 

 

جاجیم دوزی ریشه فرش

جاجیم چیست؟ (جاجیم دوزی ریشه فرش) 

 جاجِم نوعی زیرانداز دو رو می باشد. این دستبافت سنتی، که با دست انجام می‌شود، از پارچه‌ای ضخیم و مشابه پِلاس تشکیل می شود که از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا ترکیبی از هر دو بافته می‌شود.مواد اولیه برای ساخت جاجیم معمولاً پشم است و از نظر جنسیت مشابه گلیم می‌باشد. جاجیم‌ها در چهار بخش جداگانه بافته می‌شوند و پس از اتمام بافت، به یکدیگر متصل و دوخته می‌شوند. در فرایند بافت جاجیم، دار به صورت افقی روی زمین قرار می‌گیرد. این نوع بافت می‌تواند یک‌رو یا دورو باشد، که این ویژگی به علت وجود تارهای اضافی است که نقش مایه را ایجاد می‌کنند. این تارها گاهی در فاصله بین دو نقش مایه آزادانه در پشت بافت کشیده می شوند .

 

 

تاریخچه هنر جاجیم‌بافی یا جاجیم دوزی ریشه فرش

هنر جاجیم‌بافی هنوز به طور دقیق تاریخچه مشخصی ندارد. با توجه به اینکه بافته‌ها و منسوجات پشمی به مرور زمان بر اثر عوامل طبیعی مانند سرما و گرما از بین می‌روند، نمی‌توان تاریخ دقیقی برای آغاز این هنر تعیین کرد. بر اساس مدارک کشف‌شده، هنر نساجی بیش از ۶۵۰۰ سال قدمت دارد. با توجه به این پیشینه طولانی، می‌توان پیش‌بینی کرد که هنر جاجیم‌بافی نیز قدمتی مشابه یا نزدیک به این دوران داشته باشد. این ارتباط نشان‌دهنده ریشه‌های عمیق و تاریخی هنر جاجیم‌بافی در فرهنگ‌های مختلف است.

 

جاجیم‌بافی به عنوان یکی از صنایع دستی رایج در ایران، از دیرباز در میان خانواده‌های روستایی و عشایر محبوبیت و رواج داشته است. این هنر در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و فارس به وفور دیده می‌شود. در یک نگاره متعلق به قرن هشتم هجری، جاجیمی با نقش نوارهای مورب مشاهده می‌شود که به عنوان روانداز استفاده می‌شده است. ایرانیان در گذشته، جاجیم را بر روی کرسی و رختخواب‌های کنار اتاق می‌انداختند یا از آن به عنوان رختخواب‌پیچ، روانداز و حتی رویه لحاف استفاده می‌کردند.

 

 

جاجیم از چه مواردی تشکیل می شود؟

جاجیم از مواد اولیه مختلفی تشکیل می شود که هر کدام نقش مهمی در ویژگی‌ها و کیفیت این نوع بافت دارند. به طور کلی، مواد اصلی مورد استفاده در جاجیم عبارتند از:

پشم

 

یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در بافت جاجیم است. پشم به دلیل دوام و قابلیت حفظ گرما، به عنوان ماده اصلی در بسیاری از انواع جاجیم به کار می‌رود. نخ‌های پشمی رنگین و ظریف برای ایجاد طرح‌ها و نقش‌های مختلف استفاده می‌شوند.

 

پنبه

پنبه نیز به عنوان یکی از مواد اولیه مورد استفاده در جاجیم است. نخ‌های پنبه‌ای به دلیل نرمی و قابلیت رنگ‌پذیری، در ترکیب با پشم به کار می‌روند تا جاجیم‌هایی با بافت متنوع و زیبا تولید شود.

 

ترکیب پشم و پنبه

 در برخی موارد، جاجیم‌ها از ترکیب نخ‌های پشمی و پنبه‌ای تولید  می‌شوند. این ترکیب باعث می‌شود تا جاجیم‌ها ویژگی‌های هر دو ماده را داشته باشند؛ یعنی دوام و گرمای پشم همراه با نرمی و لطافت پنبه.

 

 

رنگ‌های طبیعی

برای رنگ‌آمیزی نخ‌های پشمی و پنبه‌ای، از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها معمولاً از گیاهان، ریشه‌ها، میوه‌ها و مواد معدنی استخراج می‌شوند و به جاجیم‌ها جلوه‌ای سنتی و طبیعی می‌بخشند.

 

 

ابریشم

در برخی جاجیم‌های نفیس و گران‌قیمت، از نخ‌های ابریشمی نیز استفاده می‌شود. ابریشم به دلیل براقیت و لطافت خود، جاجیم را بسیار زیبا و مجلل می‌کند.استفاده از این مواد اولیه با دقت و هنر خاصی صورت می‌گیرد تا جاجیم‌هایی با کیفیت بالا و طرح‌های زیبا تولید شود. این مواد باعث می‌شوند جاجیم‌ها هم کاربردی و هم تزئینی باشند، و در طول زمان ماندگاری و زیبایی خود را حفظ کنند.

 

 

کاربردهای جاجیم

جاجیم به دلیل نداشتن پرز و دو رویه بودن، یکی از منسوجات چندمنظوره و پرکاربرد در فرهنگ ایرانی است. در گذشته، از جاجیم به عنوان روانداز، زیرانداز، پلاس، فرش و رختخواب‌پیچ استفاده می‌شده است. همچنین در هنگام کوچ عشایر، جاجیم به عنوان بسته‌بندی و جابه‌جایی اسباب و لوازم کاربرد داشته و گاه به عنوان بالاپوش گرم نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

در بسیاری از خانواده‌های روستایی، جاجیم به عنوان هدیه‌ای باارزش در چشم‌روشنی و جهیزیه تازه‌عروسان داده می‌شد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای جاجیم در گذشته، استفاده از آن برای رو کرسی بوده است. امروزه، این هنر دست زیبا در وسایلی چون انواع پشتی، روتختی، روپشتی، موتکازین، کیف‌های جاجیمی، روکش مبل، روکش صندلی اتومبیل، روفرشی، سفره نان، سجاده، کوسن، دمپایی، پاتابه، جای نماز، جای جوراب، رختخواب‌پیچ، رومیزی و تن‌پوش‌های گوناگون به کار می‌رود. این تنوع در کاربردها باعث شده تا پارچه‌های جاجیمی شکیل‌تر، نفیس‌تر و با ماندگاری بیشتر شوند.

 

چله کشی فرش چیست و چطور انجام می شود؟

جاجیم دوزی ریشه فرش

تجهیزات و لوازم مورد نیاز جاجیم دوزی ریشه فرش

 

دستگاه جاجیم‌بافی ساختاری ساده دارد که شامل اجزای زیر است:

 

  • کوجی: در حین چله‌کشی، با نخ‌های پنبه‌ای تابیده شده بر روی چوبی در زمین قرار گرفته، گره خاصی ایجاد می‌کند. کوجی پهنای جاجیم را کنترل و تارهای زیر و رو را جدا می‌کند.
  • میخ‌های فلزی و چوبی: برای محکم نگه داشتن گلوله‌های رنگی در انتهای دستگاه استفاده می‌شوند.
  • سه پایه چوبی: اندازه‌ای حدود یک متر دارد و برای نگه داشتن کوجی به کار می‌رود.
  • نورد: در جلوی دست بافنده قرار دارد و پارچه بافته شده به دور آن پیچیده می‌شود.
  • تخته چوبی: برای دفتین زدن و تنیده شدن تار و پود در هم به کار می‌رود.
  • قمیش: چوب یا نی که در حین چله‌کشی برای جدا کردن تارها و حفظ ضربدر بین آنها استفاده می‌شود و بعد از چله‌کشی در بین تارها باقی می‌ماند.
  • سرند: در انتهای دستگاه پس از چوب هاف قرار دارد و نخ‌ها را دسته می‌کند تا از گره خوردن جلوگیری کند.
  • ماکو: جعبه‌ای لوزی شکل چوبی که ماسوره در آن قرار می‌گیرد و به عبور راحت نخ پود کمک می‌کند.
  • ماسوره: از جنس نی، چوب یا پلاستیک است و نخ‌های پود روی آن پیچیده می‌شود.این دستگاه را می‌توان در حین بافت جمع کرد و پس از تغییر مکان دوباره برپا نمود، بدون اینکه به بافت آسیبی برسد.

 

اندازه و ابعاد جاجیم

پهنای جاجیم‌ها بین ۲۰ تا ۳۵ سانتیمتر و طول آن‌ها بین ۲۰ تا ۶۰ متر متغیر است. بسته به کاربرد، جاجیم‌ها می‌توانند برش داده و از پهنا به هم دوخته شوند.دار جاجیم‌بافی ساختار ساده‌ای دارد که با استفاده از سردار و زیردار، پس از چله‌کشی، چارچوب آن شکل می‌گیرد. اجزایی مانند کوجی، کمان و شانه نصب و مهار می‌شوند تا شرایط بافت جاجیم فراهم شود.در برخی شهرهای ایران از دارهای پارچه‌بافی نیز برای جاجیم‌دوزی استفاده می‌شود. در این روش، بافنده با جابجا کردن پدال‌های دار با پا، فرآیند بافت را پیش می‌برد. جاجیم در این دارها به صورت افقی و در کارگاه‌های آموزشی به صورت عمودی نیز بافته می‌شود.

 

 

طرح و رنگ جاجیم

نقوش جاجیم‌های الموت شامل طرح‌های ابری، اشکی، گلی (بلبلی) و ساده یا لت لتی است. در جاجیم‌های بویین زهرا نیز طرح ساده یا لت لتی رایج است.رنگ‌های مورد استفاده در جاجیم شامل قرمز، نارنجی، زرد، سیاه، سبز، آبی، سفید، سورمه‌ای و کرم است. معمولاً رنگ قرمز و سرمه‌ای برای زمینه و سایر رنگ‌ها برای نقش‌ها به کار می‌روند. در گذشته، رنگرزی الیاف در مناطق شمالی ایران با مواد طبیعی انجام می‌شد، اما امروزه بیشتر از رنگ‌های شیمیایی و جوهری استفاده می‌شود و برخی بافندگان از الیاف رنگرزی‌شده آماده استفاده می‌کنند.

 

 

مراحل جاجیم دوزی ریشه فرش

جاجیم دوزی فرش یک فرآیند دقیق و تخصصی است که به ترمیم و زیباسازی فرش‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند. این فرآیند شامل مراحل مختلفی است که برای حصول بهترین نتیجه باید به دقت انجام شوند. در ادامه، مراحل اصلی جاجیم دوزی فرش شرح داده شده است:

 

۱. بررسی و ارزیابی آسیب‌های فرش

اولین مرحله در جاجیم دوزی فرش، بررسی دقیق فرش برای ارزیابی میزان آسیب است. در این مرحله، متخصص فرش باید نواحی آسیب‌دیده، مانند سوراخ‌ها، پارگی‌ها، و نقاط فرسوده را شناسایی کند. این ارزیابی به‌طور مستقیم بر انتخاب روش ترمیم و مواد مورد نیاز تأثیر می‌گذارد.

 

۲. انتخاب نخ و مواد مناسب

در مرحله بعدی، متخصص باید نخ و الیاف مناسب برای جاجیم دوزی را انتخاب کند. این انتخاب بسته به نوع فرش، رنگ‌های موجود و طراحی فرش انجام می‌شود. نخ‌های پشمی، نایلونی یا مصنوعی می‌توانند برای این کار استفاده شوند. انتخاب مواد صحیح نقش زیادی در دوام و زیبایی نهایی فرش ایفا می‌کند.

 

۳. آماده‌سازی نواحی آسیب‌دیده

قبل از شروع به دوخت، باید نواحی آسیب‌دیده به‌طور دقیق آماده شوند. این کار شامل برش قسمت‌های خراب فرش و تمیز کردن نواحی آسیب‌دیده از هر گونه آلودگی یا گرد و غبار است. این مرحله بسیار مهم است زیرا از آسیب بیشتر به فرش جلوگیری می‌کند و به ترمیم بهتر کمک می‌کند.

 

۴. دوخت جاجیم به فرش

در این مرحله، متخصص از تکنیک‌های مختلف دوخت برای اضافه کردن جاجیم به فرش استفاده می‌کند. دوخت جاجیم به‌طور معمول در لبه‌ها یا نواحی آسیب‌دیده انجام می‌شود. این دوخت باید محکم و یکنواخت باشد تا فرش هم از نظر زیبایی و هم از نظر استحکام به درستی ترمیم شود.

 

۵. تنظیم و مرتب‌سازی فرش

پس از اتمام دوخت، فرش باید برای بررسی و تنظیم نهایی مورد ارزیابی قرار گیرد. این مرحله شامل صاف کردن بخش‌های دوخته شده، اطمینان از یکنواختی رنگ‌ها و مواد، و اطمینان از استحکام کلی ترمیم است. در صورتی که نیاز به اصلاحات جزئی باشد، در این مرحله انجام می‌شود.

 

۶. شستشو و خشک‌سازی فرش

پس از اتمام مراحل دوخت و ترمیم، فرش باید شستشو شود و خشک شود. شستشو به‌ویژه برای از بین بردن باقی‌مانده‌های مواد اضافی مانند نخ‌های اضافی یا کثیفی‌ها ضروری است. خشک‌سازی فرش نیز باید به‌طور طبیعی و در دمای مناسب انجام شود تا از آسیب به فرش جلوگیری شود.

 

۷. بازبینی نهایی و آماده‌سازی برای استفاده

در نهایت، پس از خشک شدن فرش، متخصص بازبینی نهایی را انجام می‌دهد تا از صحت تمامی مراحل اطمینان حاصل کند. او بررسی دقیق دوخت‌ها، استحکام نواحی ترمیم‌ و ظاهر کلی فرش را انجام می‌دهد تا فرش برای استفاده آماده شود. این بازبینی تضمین می‌کند که هیچ نقصی در فرآیند ترمیم باقی نمانده و فرش در بهترین وضعیت ممکن است.

 

 

نکات ضروری در انتخاب فرش برای کاور ریشه فرش

هنگام انتخاب فرش برای جاجیم دوزی، توجه به چندین نکته مهم می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را از ترمیم فرش خود بگیرید. در اینجا، به نکات کلیدی که باید در نظر بگیرید اشاره می کنیم:

 

نوع الیاف فرش

انتخاب نوع الیاف فرش تأثیر زیادی بر کیفیت جاجیم دوزی دارد. فرش‌های پشمی به دلیل بافت محکم و دوام بالا، گزینه مناسبی برای جاجیم دوزی هستند. در مقابل، فرش‌هایی با الیاف مصنوعی مانند نایلون یا پلی‌پروپیلن معمولاً به دلیل نرمی و انعطاف‌پذیری کمتری که دارند، کمتر مناسب این تکنیک هستند. همچنین، اگر فرش شما از الیاف طبیعی است، باید دقت کنید که از نخ‌های مشابه برای جاجیم دوزی استفاده شود تا تداوم بافت حفظ شود.

 

اندازه و شدت آسیب

شدت آسیب وارده به فرش تعیین‌کننده میزان نیاز به ترمیم است. اگر آسیب‌های جزئی مانند پارگی‌های کوچک یا ساییدگی در یک نقطه خاص وجود دارد، می‌توان آن را با جاجیم دوزی به راحتی ترمیم کرد. اما در صورتی که آسیب به طور گسترده در سراسر فرش باشد، بهتر است پیش از جاجیم دوزی، از روش‌های دیگری مانند رفوگری برای تعمیر آن استفاده کنید. همچنین، در صورت وجود لکه‌های بزرگ یا آسیب به بافت اصلی فرش، جاجیم دوزی تنها راه‌حل مؤثر نخواهد بود.

 

شرایط نگهداری فرش

برای افزایش عمر مفید فرش‌های ترمیم‌شده با جاجیم دوزی ریشه فرش، رعایت شرایط نگهداری مناسب بسیار مهم است. فرش‌های ترمیم‌شده باید در مکانی خشک و دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرند. برای حفظ کیفیت بافت فرش، استفاده منظم از زیرانداز و شستشو منظم فرش با دقت بسیار مهم است. در نهایت، پس از خشک شدن فرش، متخصص بازبینی نهایی را انجام می‌دهد تا از درست بودن تمام مراحل مطمئن شود. او دوخت‌ها را به دقت بررسی می‌کند، استحکام نواحی ترمیم‌شده را ارزیابی می‌کند و ظاهر کلی فرش را می‌سنجد تا اطمینان یابد که فرش آماده استفاده است. این بازبینی نهایی تضمین می‌کند که فرش هیچ نقصی نداشته باشد و به بهترین حالت ممکن برسد. این مراحل به حفظ کیفیت فرش و افزایش طول عمر آن کمک می‌کنند.

 

تناسب رنگ‌ها و طرح‌ها

انتخاب رنگ‌ها و طرح‌های مناسب برای جاجیم دوزی نیز نکته‌ای حیاتی است. مهم است که رنگ‌های انتخابی برای ترمیم با رنگ‌های اصلی فرش هماهنگ باشد تا ظاهر فرش طبیعی و یکدست به نظر برسد. این هماهنگی نه تنها به زیبایی فرش کمک می‌کند بلکه از لحاظ عملیاتی نیز ترمیم را محکم‌تر و مقاوم‌تر می‌کند. همچنین، در صورتی که فرش طرح خاصی دارد، بهتر است از نخ‌های خاصی برای تطابق با طرح اصلی استفاده شود.

 

ارزیابی هزینه‌ها و زمان

یکی دیگر از نکات مهم، ارزیابی هزینه‌ها و زمان لازم برای جاجیم دوزی است. جاجیم دوزی می‌تواند زمان‌بر باشد، به ویژه اگر فرش دارای آسیب‌های وسیع باشد. همچنین، هزینه‌های مواد و کار برای جاجیم دوزی بر اساس به نوع و اندازه فرش متفاوت است. بنابراین، قبل از انجام هرگونه ترمیم، بررسی هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای انجام کار بسیار مهم است.

 

 

هزینه جاجیم دوزی ریشه فرش

هزینه جاجیم دوزی فرش به چند عامل بستگی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

 

۱. اندازه فرش

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت، اندازه فرش است. هر چه فرش بزرگ‌تر باشد، میزان زمان و هزینه‌ای که برای ترمیم نیاز دارد بیشتر می‌شود. معمولاً فرش‌های کوچک‌تر هزینه کمتری برای جاجیم دوزی خواهند داشت. برای فرش‌های با اندازه بزرگتر یا متراژ بالاتر، قیمت نیز به نسبت افزایش می‌یابد.

 

۲. نوع و کیفیت مواد استفاده‌شده

مواد مورد استفاده برای جاجیم دوزی (نخ و الیاف) نیز تأثیر زیادی بر هزینه نهایی دارند. انتخاب نخ‌های مرغوب‌تر یا نخ‌هایی که با فرش هماهنگ‌تر هستند، هزینه بالاتری خواهد داشت. نخ‌های طبیعی مانند پشم معمولاً گران‌تر از نخ‌های مصنوعی هستند. همچنین، اگر از رنگ‌های خاص یا طراحی سخت استفاده شود، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

 

۳. شدت آسیب و نوع ترمیم

در صورتی که آسیب فرش جزئی باشد و فقط نیاز به ترمیم‌های ساده داشته باشد، هزینه جاجیم دوزی کمتر خواهد بود. اما در صورتی که آسیب شدیدتر باشد یا بخش‌های زیادی از فرش نیاز به ترمیم داشته باشند، هزینه‌ها بالا می‌روند. همچنین، گاهی ممکن است نیاز به رفوگری یا ترمیم‌های اضافی پیش از جاجیم دوزی باشد که این کار هزینه اضافی به دنبال خواهد داشت.

 

۴. محل انجام خدمات

قیمت‌ها  بر اساس منطقه جغرافیایی می تواند متفاوت باشد. در شهرهای بزرگ و مناطقی که هزینه خدمات عمومی بالاتر است، هزینه جاجیم دوزی فرش ممکن است بیشتر از مناطقی با هزینه‌های کمتری باشد.

 

۵. دستمزد متخصص

دستمزد جاجیم دوزی بر اساس به تجربه و مهارت فردی که این کار را انجام می‌دهد، متغیر می باشد. افراد با تجربه و ماهر معمولاً هزینه بیشتری برای خدمات خود دریافت می‌کنند. علاوه بر این، اگر این خدمات در کارگاه‌ها یا مراکز معتبر ارائه شوند، هزینه‌ها معمولاً بیشتر خواهد بود. با این حال، در این شرایط، کیفیت کار نیز تضمین می‌شود و مشتری می‌تواند از نتیجه کار اطمینان بیشتری داشته باشد.

 

 

۶. زمان و پیچیدگی کار

اگر پروژه جاجیم دوزی نیاز به زمان بیشتری برای اتمام داشته باشد یا دارای طراحی‌های پیچیده‌ای باشد، هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد شد. این نکته به ویژه در فرش‌های با بافت‌های خاص یا طرح‌های هنری اهمیت دارد.

 

به طور کلی، هزینه جاجیم دوزی فرش می‌تواند از حدود ۱۰۰ هزار تومان برای فرش‌های کوچک و آسیب‌دیده به ازای هر متر مربع شروع شود و تا ۵۰۰ هزار تومان یا بیشتر برای فرش‌های بزرگ‌تر و با آسیب‌های شدیدتر برسد. توصیه می‌شود قبل از انجام این کار، از مشاوران قالیشویی غرب تهران قیمت بگیرید .

 

 

خدمات جاجیم دوزی ریشه فرش در غرب تهران

ما در تیم قالیشویی غرب تهران، خدمات تخصصی ترمیم و رفوی هر نوع جاجیم توسط متخصصان ماهر ما انجام می‌شود. شما می‌توانید با اطمینان کامل، خدمات شستشو، ترمیم و رفوی جاجیم‌های خود را به این مرکز بسپارید. جاجیم‌دوزی، یکی از هنرهای باستانی و ارزشمند ایرانی، نیاز به دقت و مهارت خاصی در نگهداری و ترمیم دارد که تیم ما با استفاده از بهترین تجهیزات و روش‌های نوین، این خدمات را به بهترین نحو ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات ما، همراه ما باشید.

 

ریشه زنی فرش برای چه فرش هایی لازم است؟

خدمات جاجیم دوزی در غرب تهران

سوالات متداول مردم در مورد جاجیم دوزی ریشه فرش

 

۱. جاجیم چیست؟

جاجیم یا جاجِم نوعی زیرانداز دست‌بافت می باشد که از نخ‌های رنگین پشمی یا پنبه‌ای، یا ترکیبی از هر دو، تشکیل می‌شود. این پارچه ضخیم و مشابه پِلاس به‌صورت دورو بافت می‌شود و به‌طور معمول در چهار قسمت جداگانه تولید می‌شود. پس از اتمام بافت، این قسمت‌ها به یکدیگر متصل  می‌شوند تا جاجیم نهایی شکل بگیرد. برای بافت جاجیم، دار بافت به‌صورت افقی روی زمین قرار می‌گیرد. این بافت می‌تواند هم یک‌رو و هم دو رو باشد که این ویژگی باعث می‌شود جاجیم‌ها در کاربردهای مختلف بسیار مناسب و مقاوم باشند.

 

۲. جاجیم چه کاربردهایی دارد؟

جاجیم به دلیل نداشتن پرز و دو رویه بودن، کاربردهای متنوعی دارد. در گذشته به عنوان روانداز، زیرانداز، پلاس، فرش و رختخواب‌پیچ استفاده می‌شده است. همچنین در هنگام کوچ عشایر، برای بسته‌بندی و جابه‌جایی اسباب و لوازم و گاه به عنوان بالاپوش گرم استفاده می‌شد. امروزه، از جاجیم در تولید وسایلی چون پشتی، روتختی، روپشتی، کیف‌های جاجیمی، روکش مبل و صندلی اتومبیل، سفره نان، سجاده، کوسن، دمپایی و تن‌پوش‌های گوناگون استفاده می‌شود.

 

۳. جاجیم از چه موادی تشکیل می شود ؟

مواد اولیه مورد استفاده در جاجیم شامل پشم، پنبه، ترکیب پشم و پنبه، رنگ‌های طبیعی و در برخی موارد ابریشم است. پشم به دلیل دوام و قابلیت حفظ گرما، ماده اصلی در بسیاری از انواع جاجیم است. پنبه به دلیل نرمی و قابلیت رنگ‌پذیری نیز استفاده می‌شود. ترکیب پشم و پنبه ویژگی‌های هر دو ماده را در جاجیم ترکیب می‌کند. رنگ‌های طبیعی از گیاهان، ریشه‌ها، میوه‌ها و مواد معدنی استخراج می‌شوند و ابریشم به جاجیم جلوه‌ای زیبا و مجلل می‌بخشد.

دسته بندی مقالات

مطالب مرتبط

 آخرین مطالب

نظرات و دیدگاه ها